Багато читаючи, ви багато дізнаєтесь. А чим більше ви дізнаєтесь, тим більше робите нових цікавих відкриттівБагато читаючи, ви багато дізнаєтесь. А чим більше ви дізнаєтесь, тим більше робите нових цікавих відкриттівБагато читаючи, ви багато дізнаєтесь. А чим більше ви дізнаєтесь, тим більше робите нових цікавих відкриттівБагато читаючи, ви багато дізнаєтесь. А чим більше ви дізнаєтесь, тим більше робите нових цікавих відкриттів

ПОДЯКА

ВИСЛОВЛЮЄМО ЩИРУ ПОДЯКУ НАШИМ ЧИТАЧАМ ТА ВІДВІДУВУЧАМ ЗА УЧАСТЬ В АКЦІЯХ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ ЗІ СХОДУ УКРАЇНИ, ПОРАНЕНИХ БІЙЦІВ ТА ЗСУ

понеділок, 13 червня 2022 р.

Київському трамваю - 130. Як він з'явився у місті?

Цього року найбільш романтичний київський комунальний транспорт  відзначатиме 130-річчя. А листівки із зображенням трамваїв різних епох викликають ностальгічне замилування у кількох поколінь. 1 (13) червня 1892 року на Володимирському узвозі у Києві запустили перший електричний трамвай, який з’єднав Поділ та Європейську площу. Це була десята трамвайна мережа, відкрита у Європі та перша у Російській імперії. Таким чином, цей електротранспорт у Києві з’явився раніше, ніж в Одесі та інших містах. І на два роки швидше, ніж у Львові, що тоді був у складі Австро-Угорської імперії. Ранню появу електричних трамваїв у Києві, у порівнянні з іншими містами часто пов’язують зі складнощами київського рельєфу центральної частини міста.
Відомі попередники трамвая: омнібуси та диліжанси, в які запрягали коней були мало
комфортними для пасажирів та спричиняли чимало незручностей. Вони рухалися дуже повільно і так трусилися весь шлях, що їх пасажирів у народі жартома називали «сорок мучеників».
Одним палких прихильників електротрамваю, який набував неабиякої популярності у Європі, став видатний військовий інженер німецького походження Аманд Струве (1835-1898). Саме він зумів переконати тогочасну міську владу, що кінний та паровий трамвай у якості громадського транспорту не будуть ефективними для київських пагорбів.
Важко повірити, але київського електричного трамвая було і чимало противників, серед яких і керівництво Київського телеграфу, яке стверджувало, що електродвигуни можуть створювати перешкоди для роботи електричних та телеграфних мереж. Їх активно підтримували власники конезаводів та деякі депутати Міської Думи. Однак, Арману Струве вдалося заручитися підтримкою київського мільйонера Лазаря Бродського та врешті-решт запустити перший міський електротрамвай.
Перша лінія електричного трамвая принесла ТКМЗ у 1893 році прибуток 18 436 руб., тоді як решта маршрутів разом узятих — 4517 руб. Суспільство збільшило статутний капітал до 1,5 млн й інвестувало кошти в електрифікацію конки. До 1895 року всі лінії були переведені на електричну тягу.
ЯКИМИ БУЛИ ПЕРШІ ТРАМВАЇ
Перший електричний трамвай піднявся Володимирським (Олександрівським) узвозом 8 травня 1892 року, за 20 днів його тестувала офіційна комісія, а з 1 червня трамвай вже перевозив перших пасажирів. Його маршрут довжиною 1,5 кілометра, пролягав з Контрактової (Олександрівської) площі на Європейську (Царську). Перші моделі були побудовані за американськими кресленнями на Коломенському машинобудівному заводі, де Аманд Струве був одним з акціонерів. Первинно лінію усього обслуговували шість трамваїв. Вони мали 22 місця для сидіння, розміщених вздовж салону. Вважалося, що така конструкція дозволяла зручний доступ до моторів, що були відкритого типу. На обох майданчиках та всередині салону могли розміститися ще 18 пасажирів. За кількістю людей у салоні пильно стежили кондуктори. Це було зумовлено правилами безпеки та низькою міцністю двигуна, що складав лише 27 кінських сил.
Оплата проїзду у трамваї до 1931 року залежала кількості зупинок. Маршрути були поділені на тарифні ділянки. Кондуктор мав при собі рулон квитків червоного кольору, вартість яких залежала від відстані. За першу ділянку поїздки пасажир платив 5 копійок, а за кожну наступну — по 3 копійки. Пасажири студенти, гімназисти показували пільгову марку, що надавала знижку, на проїзд.
Підприємство продовжило розширювати мережу трамвайних маршрутів. У квітні 1898 року ТКМЗ і міська управа підписали додатковий договір, згідно з яким товариству дозволялося провести другу трамвайну колію за найбільш прибутковим маршрутом між Царською та Олександрівською площами. Натомість правління погодилося збудувати (1900 рік) трамвайну лінію до Пущі-Водиці - дачного селища киян середніх статків.
Джерела:
  • https://vechirniy.kyiv.ua/news/67115/
  • https://apostrophe.ua/ua/article/kyiv/infra/2021-10-17/ot-loshadey-i-do-raket-kak-razvivalsya-stareyshiy-gorodskoy-transport-v-kieve/4211
  • https://www.istpravda.com.ua/articles/4fdef329755e0/

Немає коментарів:

Дописати коментар