11 вересня 1848 року (30 серпня за ст.ст.) в Києві розпочато спорудження ланцюгового (Миколаївського) мосту. Автор
проекту - уродженець Ірландії, британський інженер Чарлз Віньоль (1793-1875). Шестипролетний
міст із залізних конструкцій, виготовлених у Великобританії, був закладений 11
вересня (30 серпня за ст. Ст.) 1848 після затвердження проекту імператором
Миколою I, на честь якого згодом міст отримав свою назву. Навпроти в'їзду на
міст з правого берега була побудована каплиця на честь св.Олександра Невського. Міст
був освячений 10 жовтня (28 вересня за ст. Ст.) 1853 в один день з освяченням
пам'ятника князю Володимиру.
Постійний
рух по мосту було відкрито в 1855 році. Міст
завдовжки 776 м і шириною 16 м став одним з найбільших архітектурних досягнень
свого часу, перевершивши споруджений за кілька років до нього Ланцюговий міст
Сечені в Будапешті.
Срібна
модель моста була виставлена в Лондоні в Кришталевому палаці на Всесвітній
виставці 1851. На
п'яти облицьованих гранітом опорах- «биках», були споруджені портали у вигляді
напівкруглих арок з баштами в стилі англійської готики. На
опори помістили спеціальні короби, через які провели ланцюги із залізних ланок. Мостове
полотно складалося з гратчастих балок, які кріпилися до ланцюгів за допомогою
залізних прутів. Покриття
проїзної частини - дерев'яне. Фундаментом
проміжних опор служив бетонний масив, закладений прямо на грунті в обгородженій
перемичками западині. Для
пропуску суден міст мав розвідну секцію біля правого берега, яка приводилася в
рух поворотним колом за допомогою всього чотирьох чоловік. Вона діяла не
протягом всієї навігації. Тодішні судна нормально проходили під Ланцюговим
мостом, і тільки навесні, коли рівень води істотно піднімався, доводилося
вдаватися до проходу під розвідний секцією. До
кінця ХІХ століття в результаті обміління Дніпра в районі розвідний секції, а
також малою її ширини (всього 50 футів), стала на той час перешкодою розвитку
річкового судноплавства, було прийнято рішення про реконструкцію моста. Серед
інших розглядалося проект Н.А.Белелюбского з реконструкції поворотною секції. У
результаті проведеного конкурсу в 1897 році був прийнятий проект київського
інженера Аполлoна Лоського. У
червні - жовтня 1898 була проведена реконструкція моста. Розвідну
секцію замінили стаціонарною, наростили висоту арки центральної опори, полотно
моста підняли до центру на 11 футів (3,4 м), а фарватер річки поглибили. На
час закриття руху по мосту переправа здійснювалася за допомогою двох поромів. Продовженням
Миколаївського ланцюгового мосту були Русанівські мости через
лівобережну заплаву й протоку. У 1912 році по Ланцюгового мосту відкрили рух бензотрамвая. 9 червня 1920 міст був підірваний за наказом генерала Е.Ридз-Смігли відступаючими польськими військами. 10 травня 1925 був відкритий новий міст балкової конструкції, побудований за проектом академіка Є.О.Патона на збережених опорах Ланцюгового мосту, і названий на честь радянської партійної діячки Євгенії Бош. 9 вересня 1941 зруйнований остаточно, підірваний відступаючої Червоною армією. Після Великої Вітчизняної війни не відновлювався. Опори мосту збереглися до середини 1960-х років, деякий час вони використовувалися для лінії електропередач, і були підірвані після спорудження моста Метро, який побудували кілька північніше. Навесні 2010 року, внаслідок тимчасового зниження рівня води можна було побачити залишки трьох опор Ланцюгового мосту.
лівобережну заплаву й протоку. У 1912 році по Ланцюгового мосту відкрили рух бензотрамвая. 9 червня 1920 міст був підірваний за наказом генерала Е.Ридз-Смігли відступаючими польськими військами. 10 травня 1925 був відкритий новий міст балкової конструкції, побудований за проектом академіка Є.О.Патона на збережених опорах Ланцюгового мосту, і названий на честь радянської партійної діячки Євгенії Бош. 9 вересня 1941 зруйнований остаточно, підірваний відступаючої Червоною армією. Після Великої Вітчизняної війни не відновлювався. Опори мосту збереглися до середини 1960-х років, деякий час вони використовувалися для лінії електропередач, і були підірвані після спорудження моста Метро, який побудували кілька північніше. Навесні 2010 року, внаслідок тимчасового зниження рівня води можна було побачити залишки трьох опор Ланцюгового мосту.
Джерело: Киевский календарь
Детальнішу інформацію по даній темі Ви можете отримати в нашій бібліотеці з таких джерел:
-Ілюстрована історія Києва.- К.: Фенікс, 2012.- 424 с.,іл.;
-Історія Києва: Київ періоду пізнього феодалізму і капіталізму. Т.2.- К.,1986.- 439с.;
-Рибаков, М.О. Невідомі та маловідомі сторінки з історії Києва.- К.,1997.- 374с. та ін.
Детальнішу інформацію по даній темі Ви можете отримати в нашій бібліотеці з таких джерел:
-Ілюстрована історія Києва.- К.: Фенікс, 2012.- 424 с.,іл.;
-Історія Києва: Київ періоду пізнього феодалізму і капіталізму. Т.2.- К.,1986.- 439с.;
-Рибаков, М.О. Невідомі та маловідомі сторінки з історії Києва.- К.,1997.- 374с. та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар